121

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

bo najczęściej w takich tonacjach znajdziesz backing tracki wink

Poza byciem gitarzystą, jestem wielkim fanem gitary. Kocham ten cholerny instrument. - Steve Vai
//Washburn WI24 (TESLA Plasma 2 set) -> VOX V845 -> Ashdown G60R, Epiphone DR100
GG: 7365993

122 (edytowany przez Bluskaj 2011-02-20 12:59:18)

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Pentatonika to pasuje raczej do każdego typu muzyki. Skala bluesowa w sumie też.

A dlaczego dana tonacja?

To można by się zastanawiać. To co jest napisane niżej to tylko moje domysły yikes:

Jako że dźwięki idą po kolei A-B-C-D-E-F-G to uznajmy tonację A-moll a za podstawową. W rozdziale 'Krótka historia półtonów' jest tam coś napisane na ten temat. No więc równie dobrze mogła by być podstawową skalą skala E-moll i wtedy dźwięk E nazywał by się A bo był by pierwszy (tak, tak, ALFABET!).

Więc jeżeli była ona podstawowa to w takiej też pisano pierwsze utwory. Można jeszcze dodać, że gitara barokowa miała 5 strun. Najgrubszą była A (czyli tak jak nasze dzisiejsze gitary tylko, że bez najgrubszej E). Chociaż czy coś faktycznie jest z tym związane to nie wiem.

No i przede wszystkim: tonacji A-moll/C-dur odpowiadają białe klawisze na fortepianie więc łatwiej jest komponować tym wszystkim 'artystom', czyż nie?

Nie mam pojęcia dlaczego zwykłą gitarę zaczęto stroić E-A-D-G-B-E, ale już późniejsze nałogowe używanie E-molla można łatwo wytłumaczyć. Puste struny odpowiadają dźwiękom tej tonacji. No i niby A-moll też, z tym że jak zagramy puste struny to jest to akord E-cośtam a nie A-cośtam. Więc E-molla używała ta masa bluesowych zespołów, Funkadeliców, Hendrixów i innych Sabbathów.

Popularny w tej muzyce był też G-moll, na którego wyjaśnienia sensownego nie mam to powiem, że fajnie brzmi.

Więc jak już pan Iommi zaczął używać tonacji E-moll i G-moll w ślad poszły inne zespoły metalowe (tak, wiem, Sabbath to Hard-rock i sami się tak klasyfikują), inspirujące się nimi.

Dlatego takich tonacji się w metalu używa, albo przynajmniej w takich pozycjach w jakich są w standardowym stroju, ale gitary są nastrojone niżej.
----------------------------------------------------------------------------------

A D#-moll czyli Eb-moll jest dosyć często używana tzn. w pozycji zwykłego E-molla ale z gitarą nastrojoną pół tonu w dół.
----------------------------------------------------------------------------------

Do czego dane tonacje pasują?

Moim zdaniem to bez znaczenia. O wiele ciekawiej nagrać piosenkę rockową w jakimś G#-mollu niż po raz n-ty jechać w tonacji E-moll.

123

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

dziękuje bardzo bardzo teraz już teorie rozumiem i zaczne "komponować":)

124

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Najłatwiej w E-mollu lol.

125

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Mam take małe może głupie pytanie czy pentatonika w danej tonacji jest dobra do piosenki w tej tonacji (chcę się tylko upewnic), np. jeśli piosenka jest w skali a-moll to pentatonika a-moll jest dobra?
A jeśli G-dur to pentatonika G-dur, lub e-moll ??

126

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Tak, będzie dobra smile

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ukulele dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

127

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Dzięki smile

128

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Tak, powinna być ok, bo wszystkie dźwięki do siebie pasują

"Tore out my heart, handed to me on a silver platter"
Avenged Sevenfold !!!

129

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Witam smile
Mam kilka pytań, pewnie były już powtarzane i są banalne ale... Wolałbym odpowiedzi prosto na nie, o ile to nie będzie dla was jakiś wielki problem.

1) pytanie co najmniej głupie ale właśnie wolę się upewnić... Skale budujemy na wszystkich 12 dźwiękach zaczynając od bazowego, a nie na gamie z dźwięku bazowego?

Po 2) co może nie jest do końca związane z improwizacją, ale na początku utworu/improwizacji/solówki czy czegokolwiek powinien się znajdować dźwięk od którego pochodzi tonacja/skala?

3) grając solówkę (lub improwizując) trzeba zwrócić na akordy lecące w tle i używać tylko tych dźwięków które są w tych akordach? Nie działa to w ten sposób, że tonacją piosenki jest załóżmy a-moll, gitara rytmiczna gra akordy z triady harmonicznej gamy amoll i pokrewnej, a my możemy grać dźwięki każdej skali zbudowanej na dźwięku a?

4) O co chodzi z wyróżnianiem dźwięków podczas np. improwizacji? Czasem jest napisane żeby jakiegoś dźwięku nie wyróżniać, czasem jakieś dźwięki w skali są... zgubiłem słowo, ważniejsze czy coś takiego.

5) i ostatnie... Przeciętny gitarzysta myśląc sobie o jakiejś przypadkowej skali od razu ma w głowie gryf gitary z zaznaczonymi dźwiękami które wchodzą w skład tej skali? Bo jeżeli tak, to przeraża mnie to... Czy może dość amatorsko zanim zacznie czegoś używać sobie to ładnie musi rozpisać?

Wybaczcie za te w pewnym sensie głupie pytania. Z góry dziękuję za odpowiedź.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

130 (edytowany przez WiedźMatt 2011-08-01 00:16:44)

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

@Gitarzystek: A nawet nie wiem, jakoś tak mnie natchnęło żeby pisać więcej na forum ;p


1) Uff... Nie bardzo rozumiem pytanie, możesz sprecyzować o co chodzi?

2) Niekoniecznie.

3) Hm... gdzieś na lekcjac z Synysterem Gatesem z A7X w necie, Syn pokazywał że np. ma w utworze 4 akordy, ale jeden jest spoza triady i rozszerza utwór o dodatkowe dźwięki.

4) Chyba chodzi o tzw. Tension, czyli budowanie napięcia w utworze. Po prostu przejścia z jednego dźwięku w drugi dają zwiększenie albo zmniejszenie napięcia.

5) Zwykle gitarzyści znają kilka ulubionych skal. Nie musisz znać całego gryfu na pamięć.

Pytania nie są głupie. Kto pyta nie błądzi, a lepiej spytać dziesięć razy i raz wiedzieć niż na odwrót ;p

"Tore out my heart, handed to me on a silver platter"
Avenged Sevenfold !!!

131

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Ano mamy np. skalę jońską nazywaną też durową i schemat odległości od siebie dźwięków to 2212221

Chcąc zbudować skalę a-jońską patrzę sobie na:
a b h c cis d dis e f fis g gis    i wychodzą mi dźwięki: a h cis d f g a1 ais1
Czy najpierw bierzemy gamę a-dur (wiedząc że skala jest durowa)
a h  cis  d  e  fis  gis  a                      i na podstawie tego biorę dźwięki?

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

132

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Ale skala a jońska i A-dur to to samo. Więc jak możesz mieć inne dźwięki?

"Tore out my heart, handed to me on a silver platter"
Avenged Sevenfold !!!

133

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

yy? Nie czaję.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

134

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Skala jońska czy gama durowa to różne nazwy dla tego samego zestawu dźwięków zbudowanego według schematu 2212221.

Mając taki schemat zaczynasz zawsze od pełnego zestawu:
a b h c cis d dis e f fis g gis a1

stosując schemat wychodzi:
a b h c cis d dis e f fis g gis a1

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ukulele dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

135 (edytowany przez mikel1994 2011-08-07 11:11:48)

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Dziękuję bardzo za odpowiedzi.

To że przy rozpisaniu dźwieków ograniczam się jedynie do jednej oktawy+jednego dźwięku z oktawy wyżej oczywiście nie znaczy że przy improwizacji nie mogę grać dźwięków z kilku oktaw wyżej? Ale to chyba oczywiste...

Skala eolska=gama mollowa? Czyli w sumie gama=skala, tylko... Taka ważniejsza?

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

136 (edytowany przez matikolbudy 2011-08-07 13:01:27)

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

mikel1994 napisał/a:

Dziękuję bardzo za odpowiedzi.

To że przy rozpisaniu dźwieków ograniczam się jedynie do jednej oktawy+jednego dźwięku z oktawy wyżej oczywiście nie znaczy że przy improwizacji nie mogę grać dźwięków z kilku oktaw wyżej? Ale to chyba oczywiste...

Możesz grac dowolne dźwięki z danej gamy, np. jeśli solówka (bądź improwizacja) jest w tonacji G-dur możesz używac wszystkich dźwięków pasujących do tej gamy (czyli g,a,h,c,d,e,fis) w dowolnej oktawie.

mikel1994 napisał/a:

Skala eolska=gama mollowa? Czyli w sumie gama=skala, tylko... Taka ważniejsza?

Każdy zbiór kilku dźwięków nazywamy skalą, czyli i pentatonika jest skalą, i gama jest skalą tylko, że pentatonika ma 5 dźwięków, a gama 7 i dlatego przy gamie masz jeszcze więcej dźwięków do swojej solówki (improwizacji), więc masz jeszcze większą dowolnosc smile

PS. To już mój 100 post !!! smile

137

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

cześć smile
Na jakiejś stronie czytałem, że jest coś takiego jak tension (napięcie) i to chodzi o to że są dzwieki w danej skali które bardziej pasują i które mniej pasują do akordów jakie są w podkładzie . I teraz podam przykład żeby sie upewnić, że myśle dobrze, więc, jeśli mam podkład w  A-durze i są tam akordy A,D,E i chciałbym grać w pentatonice a- moll to wtedy te dzwieki A,D,E są traktowane jak te które bardziej pasują do podkładu , a pozostałe dzwieki w pentatonice czyli C i G właśnie robią te tension, dobrze kombinuje ?:)

138

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Być może dobrze, ale mi to zagadnienie nie jest aż tak dobrze znane...

Tak młody jak dzisiaj nie będziesz już nigdy. Bierz gitarę i graj!
Gitara dla początkujących
Ukulele dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów

139

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Witam,
szybkie pytanko, a nikt tego tu nie poruszył: do czego może się przydać znajomość interwałów ? używa się tego przy improwizacjach ?

140

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Do tego samego co znajomość dźwięków na gryfie.
Rozmawiając z gitarzystą nie usłyszysz "ostatnia struna na eee pusta i przedostatnia na 3 progu", tylko raczej dźwięk e z dodaną sekstą.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

141

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Siema, calkiem sie nie rozumiem na tych skalach, wiec chce zaimprowizowac na podkladzie w A, wiec jest roznica improwizowac np A pentatonic czy A dorian? Czy w ogole moge uslugowac sie wszystkimi skalami A? Znalazlem takiego cos http://www.myguitarsolo.com/sc_box.htm mamy tu 6 skal wiec gdy improwizuje pod A to moge uslugowac sie nimi wszystkimi?


z gory dzieki smile

|Cort AD810 | Fernandes Dragonfly |
"When I got my first guitar my fingers wouldn't go to the sixth string so I took off the big E and played with just five strings. I was only 6 or 7. "
Les Paul

142

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Okej, zagrajmy więc w grę, w której ja rzucam hasło, a Wy mówicie co wam się kojarzy.

Runda pierwsza:

- skale sprawdzające się z powodzeniem w bluesie,

Odpowiedzi zabronione:
- pentatoniki
- skala bluesowa.

Czas, start.

J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15

143

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Skala Chromatyczna !!!

"Gitara jest ludzką duszą wysyłającą wiadomość poprzez sześć strun."
Yamaha F-310
Schecter Omen Extreme DVS + Laney LV 100 + Soldano Atomic 5W [DIY] + Line 6 Floor POD

144

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Miksolidyjska.

145

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

lis1994 napisał/a:

Skala Chromatyczna !!!

Cwaniak big_smile

Poza byciem gitarzystą, jestem wielkim fanem gitary. Kocham ten cholerny instrument. - Steve Vai
//Washburn WI24 (TESLA Plasma 2 set) -> VOX V845 -> Ashdown G60R, Epiphone DR100
GG: 7365993

146

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Dobrze, może to będzie trochę głupie pytanie, ale usiłuję rozgryźć te głupie pentatoniki i chce je zrozumieć, a nie bezsensownie wkuwać na pamięć. Wiem, że "odpowiednikiem" pentatoniki a-moll jest C-dur

Więc:

Odpowiednikiem pentatoniki e-moll będzie G-dur, czy dobrze myślę?
Zaś fis-moll odpowiada A-dur, g-moll znowuż B-dur (czy też cokolwiek, co na zachodzie oznacza się A# lub Bb),  h-moll odpowiada D-dur, dis--moll odpowiada Fis-dur itd?

Proszę o odpowiedź, czy mój tok rozumowania jest dobry. Jeśli popełniam błąd może ktoś nakieruje mnie na właściwe tory?

"(...) I'll try it in the normal key, and if it sounds bad these people are just going to have to wait"

147

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Tak

148

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

"I to jest ogólna zasada:

Każdej gamie durowej odpowiada pokrewna gama molowa, zbudowana na jej szóstym stopniu

Tak więc pokrewną dla gamy C-dur jest a-moll, dla G-dur jest e-moll i tak dalej..."

Cytat Darkowego artykułu na temat gam.

149

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Podziękować.

ZiEMi4N - czytałam ten artykuł wieki temu i powiem tak: czasami lepiej coś zrozumieć po swojemu wink

"(...) I'll try it in the normal key, and if it sounds bad these people are just going to have to wait"

150

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Witam. mam pytanie odnośnie skal. Czy grając solówkę np. w skali a-mol, mogę użyć dźwięków ze skali A-dur? na internecie gdzieś wyczytałem takie cuś, w sumie jak się gra to dźwięki pasują, ale chcę się upewnić. Pozdr

151

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Mozesz, ale skale traktuj jako pomoc, a nie scisly schemat improwizacji

Satani, satani in amus dignita
Satani, satani e vade retro sagitta
Schecter Omen 6 + Crate Fw 15 R + Krank Distortion Maximus[DIY]

152

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

deritv napisał/a:

na internecie gdzieś wyczytałem takie cuś, w sumie jak się gra to dźwięki pasują, ale chcę się upewnić. Pozdr

Szczerze mówiąc to przeraziło mnie to Twoje zdanie ;o To nie możesz sam zagrać sobie tych dźwięków do jakiegoś podkładu w a-moll tylko  musisz się pytać czy te dźwięki pasują? Wg mnie zasada jest prosta: nie pasują Ci-nie graj, może z czasem zauważysz, że jednak są dobre. Graj to, co słyszysz, że jest ok "na czuja". Pytając na forum, czy jakieś dźwięki pasują próbujesz jakby użyć uszu forumowiczów zamiast swoich, a błąd. Trzeba się uczyć samemu rozpoznawać odpowiednie dźwięki. Ucząc się w taki sposób,że ktoś Ci powie, że pasują daleko nie zajdziesz..

http://www.youtube.com/user/Brtk93
Fender American Standard Stratocaster

153

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Nie chodziło mi o wykorzystywanie kogokolwiek bo jestem zbyt leniwy by sam to sprawdzić. Zaczynam dopiero przygodę z solówkami, więc  chciałem wiedzieć czy tego typu praktyki się stosuje dla ułatwienia znalezienia dźwięków pasujących do danej tonacji. Wiadomo że najlepiej byłoby nie kierować się skalami tylko wziąć gitarę i samemu tworzyć schematy dźwięków, ale nie każdy się nazywa Hendrix. Pozdr i dzięki za odpowiedź.

154

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Czy na pokładzie jest ktoś, kto opanował skale modalne? Zrozumiałem o co w nich chodzi, ale  mam kilka pytań.

Fender Stratocaster MiA + Marshall VS 8080
poradnik teorii gitarowej - http://www.sendspace.pl/file/ec10e24565 … za-ver-2-0 wink

155

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Wal.

156

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

No to lecimy po kolei. Dziwi mnie to, że nie możemy ich używać na progresję akordów, ale ok, inny system muzyczny. Czy dobrze rozumiem, że aby użyć modalnej, musimy grać skalę na podkład 1 dźwięku basowego albo riffu? Co by było, gdybym miał np. G mixolidian i ułożył podkład w G-dur? Czy nie zachowałbym dźwięku skali modalnej?

Fender Stratocaster MiA + Marshall VS 8080
poradnik teorii gitarowej - http://www.sendspace.pl/file/ec10e24565 … za-ver-2-0 wink

157

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Co masz na myśli "nie możemy ich używać na progresję akordów"?

Czy dobrze rozumiem, że aby użyć modalnej, musimy grać skalę na podkład 1 dźwięku basowego albo riffu? Co by było, gdybym miał np. G mixolidian i ułożył podkład w G-dur? Czy nie zachowałbym dźwięku skali modalnej?


Nie do końca rozumiem pytanie.
Jeżeli masz podkład w G-dur i ogrywasz go skalą miksolidyjską, to w zasadzie wszystko pasuje. Pamiętaj że brzmienie skali miksolidyjskiej kwalifikuje ją raczej do ogrywania akordów dominantowych, jest to poprostu skala jońska z obniżonym 7 stopniem.
Jak zapewne już zauważyłeś do prawie wszystkich skal "pasują" akordy mollseptymowe (Xm7) lub 7)majorseptymowe (Xmaj7), natomiast do skali miksolidyjskiej jest to akord dominantowy (X7). Czemu? Na przykładzie gamy C-dur: C D E F G A H
Cmaj7 = C E G H
Fmaj7 = F A C E
Gmaj7 = G H D F#
G7 = G H D F

Jak widać akord Gmaj7 "gryzie się" z gamą C-dur (dźwięk F#), a akord G7 "pasuje". I na ten dźwięk F# trzeba uważać.
Proponuję żebyś sam sobie rozpisał do jakich akordów triady harmonicznej jaka skala miksolidyjska pasuje, na pewno wtedy lepiej to ogarniesz.

158

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Ok, wielkie dzięki. Jeszcze jedno, trochę głupie - jeśli improwizujemy na podkład akordów np. w c-dur i rozpoczynamy i kończymy frazy na dźwięku akordu, to tak jakbyśmy używali  skal modalnych, nie? Np progresja C a F G. Na G kończymy frazę na dźwięku G, czyli używamy mixolidian? Czyli w rzeczywistości wielu skal używamy podświadomie?

Fender Stratocaster MiA + Marshall VS 8080
poradnik teorii gitarowej - http://www.sendspace.pl/file/ec10e24565 … za-ver-2-0 wink

159

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Jeżeli chodzi o dźwięki, to wiesz - C jońska = a eolska = F lidyjska = G miksolidyjska. Jeżeli będziesz każdy akord ogrywał "pasującą" do niego skalą, to cały czas poprostu będzie to skala jońska, różnica będzie tylko w opalcowaniu. Jeżeli chcesz ograć taką progresje "po miksolidyjsku" użyj po prostu skali C miksolidyjskiej.

PS Proszę nie mixolydian tylko miksolidyjska. Te skale mają polskie nazwy wink

160 (edytowany przez kojot 2012-12-26 12:27:56)

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Jasne, ale chyba mnie nie zrozumiałeś. Mamy wspomnianą progresję i ogrywamy ją gamą c-dur C D E F G A H C. Jeśli akurat w podkładzie leci akord F, a my zaimprowizujemy, zaczynając i kończąc na tym dźwięku, to będzie to brzmieć jak lidyjska, nie? Przecież wtedy nasza skala będzie wyglądać tak: F G A H C D E F.

PS właśnie nie chodzi mi o używanie innej skali. Nie mówię że np. na F używamy gamy F dur czy coś. Zostajemy ciągle w obrębie dźwięków c-dur, zmieniając dźwięk podstawowy.

Fender Stratocaster MiA + Marshall VS 8080
poradnik teorii gitarowej - http://www.sendspace.pl/file/ec10e24565 … za-ver-2-0 wink