Temat: Jak szkolić rytm i słuch?

Otóż jak szkolić rytm i słuch? Dobre rady? Programy? Ćwiczenia?
"Głuchy" raczej nie jestem, dźwięki rozróżniam z tym że nie potrafię ich nazwać. Z rytmem jeśli o prostsze melodie raczej nie mam problemu ale różnie to bywa przy nieco szybszych i ambitniejszych.
Chciałbym wyuczyć się lub "wybudzić" ten prawdziwy talent do poczucia rytmu, co zaproponujecie.

PS. gitarę mam od jakiegoś tygodnia, dwóch - póki co w piosenkach z tabulatur szkolę się do przyzwyczajenia na gryfie.

2

Odp: Jak szkolić rytm i słuch?

Ja rytm ćwiczę tak. Włączam sobie metronom np. http://www.magazyngitarzysta.pl/metronom.html ustawiam najniższe tempo i powiedzmy, że mamy metrum 4/4 (każde pyknięcie metronomu to ćwierć nuta) i staram się grać szesnastkami (czyli od pyknięcia do pyknięcia wydać 4 dźwięki) jeśli uda mi się zagrać idealnie równo przez np 10 minut to zwiększam tempo o 1 i tak dalej. Zazwyczaj nie gram jakiś konkretnych kawałków tylko np takie coś

e-1-2-3-4----------------------------------------------------
H-----------1-2-3-4------------------------------------------
G----------------------1-2-3-4-------------------------------
D--------------------------------1-2-3-4---------------------
A------------------------------------------1-2-3-4-----------
E----------------------------------------------------1-2-3-4-

A potem przechodzę próg dalej

Epiphone Les Paul Standard Plus + Marshall AFD DIY ;] (full lampa) + Dunlop GCB-95

3

Odp: Jak szkolić rytm i słuch?

Kilka razy spotkałem się z określeniami typowo muzycznymi jak ćwierć nuta, metrum, szesnastki i inne. Lekcje muzyki niestety przespałem i pamiętam tylko klucz wiolinowy big_smile Skutecznie mnie to przeraża. Czy właśnie ten początek to pora na zapoznanie się z nutami czy mogę na razie (lub całkowicie) odpuścić?

4

Odp: Jak szkolić rytm i słuch?

Rodzaj nuty (np. ćwierć nuta) określa ile czasu ma trwać dźwięk. Metrum oznacza ile nut jest w takcie np. 4/4. Oznacza cztery ćwierć nuty w takcie. W jednej ćwierć nucie są dwie ósemki albo cztery szesnastki. Co oznacza to w praktyce? Może podam na przykładzie. Metronom (lub perkusista) wybija nam rytm w jakimś tam tempie (np. 20 uderzeń na minutę). Załóżmy że mamy metrum 4/4. Każde pyknięcie metronomu będzie oznaczać ćwierć nutę. Jeśli mamy zagrać dźwięki które są ćwierć nutami (wiemy to z zapisu np. w guitar pro czy też na partyturze) to gramy jeden dźwięk na każde pyknięcie metronomu. Jeśli są ósemkami to gramy 2 dźwięki na każde uderzenie metronomu, jeśli szesnastkami to musimy zagrać cztery dźwięki na każde uderzenie metronomu. Z tym, że pierwszy dźwięk gramy w momencie pierwszego pyknięcia, a ostatni przed kolejnym pyknięciem, tak żeby na następne grać już kolejny dźwięk.

Tutaj przykład tabki z szesnastkami, pod spodem są X które oznaczają dźwięk wydawany przez metronom.

e-1-2-3-4----------------------------------------------------
H-----------1-2-3-4------------------------------------------
G----------------------1-2-3-4-------------------------------
D--------------------------------1-2-3-4---------------------
A------------------------------------------1-2-3-4-----------
E----------------------------------------------------1-2-3-4-
--x---------x----------x---------x---------x---------x-------
                                          ^
                                          Tu kończy się takt.

Mam nadzieję że trochę rozjaśniłem.

Epiphone Les Paul Standard Plus + Marshall AFD DIY ;] (full lampa) + Dunlop GCB-95

5

Odp: Jak szkolić rytm i słuch?

Co nieco... ale i tak pokręcone są te nuty tongue
Apropo to ciekawostkę znalałem http://www.chords.pl/kurs-bicia-gitarowego/teoria.php
Ktoś jeszcze czymś się dorzuci? smile

6

Odp: Jak szkolić rytm i słuch?

Mniej więcej to samo napisałem co jest w tym kursie. Dodałem wzmiankę gdzie kończy się takt. I to wcale nie jest trudne, uczą tego w podstawówce.

Epiphone Les Paul Standard Plus + Marshall AFD DIY ;] (full lampa) + Dunlop GCB-95

7

Odp: Jak szkolić rytm i słuch?

Nuty są bardzo praktyczne gdy już ogarniesz;) Nie trzeba się uczyć cyferek na pamięć