Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze
bo najczęściej w takich tonacjach znajdziesz backing tracki
//Washburn WI24 (TESLA Plasma 2 set) -> VOX V845 -> Ashdown G60R, Epiphone DR100
GG: 7365993
Forum gitarowe
7 bezpłatnych lekcji video dla początkujących [ODBIERZ TERAZ]
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
bo najczęściej w takich tonacjach znajdziesz backing tracki
Pentatonika to pasuje raczej do każdego typu muzyki. Skala bluesowa w sumie też.
A dlaczego dana tonacja?
To można by się zastanawiać. To co jest napisane niżej to tylko moje domysły :
Jako że dźwięki idą po kolei A-B-C-D-E-F-G to uznajmy tonację A-moll a za podstawową. W rozdziale 'Krótka historia półtonów' jest tam coś napisane na ten temat. No więc równie dobrze mogła by być podstawową skalą skala E-moll i wtedy dźwięk E nazywał by się A bo był by pierwszy (tak, tak, ALFABET!).
Więc jeżeli była ona podstawowa to w takiej też pisano pierwsze utwory. Można jeszcze dodać, że gitara barokowa miała 5 strun. Najgrubszą była A (czyli tak jak nasze dzisiejsze gitary tylko, że bez najgrubszej E). Chociaż czy coś faktycznie jest z tym związane to nie wiem.
No i przede wszystkim: tonacji A-moll/C-dur odpowiadają białe klawisze na fortepianie więc łatwiej jest komponować tym wszystkim 'artystom', czyż nie?
Nie mam pojęcia dlaczego zwykłą gitarę zaczęto stroić E-A-D-G-B-E, ale już późniejsze nałogowe używanie E-molla można łatwo wytłumaczyć. Puste struny odpowiadają dźwiękom tej tonacji. No i niby A-moll też, z tym że jak zagramy puste struny to jest to akord E-cośtam a nie A-cośtam. Więc E-molla używała ta masa bluesowych zespołów, Funkadeliców, Hendrixów i innych Sabbathów.
Popularny w tej muzyce był też G-moll, na którego wyjaśnienia sensownego nie mam to powiem, że fajnie brzmi.
Więc jak już pan Iommi zaczął używać tonacji E-moll i G-moll w ślad poszły inne zespoły metalowe (tak, wiem, Sabbath to Hard-rock i sami się tak klasyfikują), inspirujące się nimi.
Dlatego takich tonacji się w metalu używa, albo przynajmniej w takich pozycjach w jakich są w standardowym stroju, ale gitary są nastrojone niżej.
----------------------------------------------------------------------------------
A D#-moll czyli Eb-moll jest dosyć często używana tzn. w pozycji zwykłego E-molla ale z gitarą nastrojoną pół tonu w dół.
----------------------------------------------------------------------------------
Do czego dane tonacje pasują?
Moim zdaniem to bez znaczenia. O wiele ciekawiej nagrać piosenkę rockową w jakimś G#-mollu niż po raz n-ty jechać w tonacji E-moll.
dziękuje bardzo bardzo teraz już teorie rozumiem i zaczne "komponować":)
Najłatwiej w E-mollu .
Mam take małe może głupie pytanie czy pentatonika w danej tonacji jest dobra do piosenki w tej tonacji (chcę się tylko upewnic), np. jeśli piosenka jest w skali a-moll to pentatonika a-moll jest dobra?
A jeśli G-dur to pentatonika G-dur, lub e-moll ??
Tak, będzie dobra
Dzięki
Tak, powinna być ok, bo wszystkie dźwięki do siebie pasują
Witam
Mam kilka pytań, pewnie były już powtarzane i są banalne ale... Wolałbym odpowiedzi prosto na nie, o ile to nie będzie dla was jakiś wielki problem.
1) pytanie co najmniej głupie ale właśnie wolę się upewnić... Skale budujemy na wszystkich 12 dźwiękach zaczynając od bazowego, a nie na gamie z dźwięku bazowego?
Po 2) co może nie jest do końca związane z improwizacją, ale na początku utworu/improwizacji/solówki czy czegokolwiek powinien się znajdować dźwięk od którego pochodzi tonacja/skala?
3) grając solówkę (lub improwizując) trzeba zwrócić na akordy lecące w tle i używać tylko tych dźwięków które są w tych akordach? Nie działa to w ten sposób, że tonacją piosenki jest załóżmy a-moll, gitara rytmiczna gra akordy z triady harmonicznej gamy amoll i pokrewnej, a my możemy grać dźwięki każdej skali zbudowanej na dźwięku a?
4) O co chodzi z wyróżnianiem dźwięków podczas np. improwizacji? Czasem jest napisane żeby jakiegoś dźwięku nie wyróżniać, czasem jakieś dźwięki w skali są... zgubiłem słowo, ważniejsze czy coś takiego.
5) i ostatnie... Przeciętny gitarzysta myśląc sobie o jakiejś przypadkowej skali od razu ma w głowie gryf gitary z zaznaczonymi dźwiękami które wchodzą w skład tej skali? Bo jeżeli tak, to przeraża mnie to... Czy może dość amatorsko zanim zacznie czegoś używać sobie to ładnie musi rozpisać?
Wybaczcie za te w pewnym sensie głupie pytania. Z góry dziękuję za odpowiedź.
@Gitarzystek: A nawet nie wiem, jakoś tak mnie natchnęło żeby pisać więcej na forum ;p
1) Uff... Nie bardzo rozumiem pytanie, możesz sprecyzować o co chodzi?
2) Niekoniecznie.
3) Hm... gdzieś na lekcjac z Synysterem Gatesem z A7X w necie, Syn pokazywał że np. ma w utworze 4 akordy, ale jeden jest spoza triady i rozszerza utwór o dodatkowe dźwięki.
4) Chyba chodzi o tzw. Tension, czyli budowanie napięcia w utworze. Po prostu przejścia z jednego dźwięku w drugi dają zwiększenie albo zmniejszenie napięcia.
5) Zwykle gitarzyści znają kilka ulubionych skal. Nie musisz znać całego gryfu na pamięć.
Pytania nie są głupie. Kto pyta nie błądzi, a lepiej spytać dziesięć razy i raz wiedzieć niż na odwrót ;p
Ano mamy np. skalę jońską nazywaną też durową i schemat odległości od siebie dźwięków to 2212221
Chcąc zbudować skalę a-jońską patrzę sobie na:
a b h c cis d dis e f fis g gis i wychodzą mi dźwięki: a h cis d f g a1 ais1
Czy najpierw bierzemy gamę a-dur (wiedząc że skala jest durowa)
a h cis d e fis gis a i na podstawie tego biorę dźwięki?
Ale skala a jońska i A-dur to to samo. Więc jak możesz mieć inne dźwięki?
yy? Nie czaję.
Skala jońska czy gama durowa to różne nazwy dla tego samego zestawu dźwięków zbudowanego według schematu 2212221.
Mając taki schemat zaczynasz zawsze od pełnego zestawu:
a b h c cis d dis e f fis g gis a1
stosując schemat wychodzi:
a b h c cis d dis e f fis g gis a1
Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
To że przy rozpisaniu dźwieków ograniczam się jedynie do jednej oktawy+jednego dźwięku z oktawy wyżej oczywiście nie znaczy że przy improwizacji nie mogę grać dźwięków z kilku oktaw wyżej? Ale to chyba oczywiste...
Skala eolska=gama mollowa? Czyli w sumie gama=skala, tylko... Taka ważniejsza?
Dziękuję bardzo za odpowiedzi.
To że przy rozpisaniu dźwieków ograniczam się jedynie do jednej oktawy+jednego dźwięku z oktawy wyżej oczywiście nie znaczy że przy improwizacji nie mogę grać dźwięków z kilku oktaw wyżej? Ale to chyba oczywiste...
Możesz grac dowolne dźwięki z danej gamy, np. jeśli solówka (bądź improwizacja) jest w tonacji G-dur możesz używac wszystkich dźwięków pasujących do tej gamy (czyli g,a,h,c,d,e,fis) w dowolnej oktawie.
Skala eolska=gama mollowa? Czyli w sumie gama=skala, tylko... Taka ważniejsza?
Każdy zbiór kilku dźwięków nazywamy skalą, czyli i pentatonika jest skalą, i gama jest skalą tylko, że pentatonika ma 5 dźwięków, a gama 7 i dlatego przy gamie masz jeszcze więcej dźwięków do swojej solówki (improwizacji), więc masz jeszcze większą dowolnosc
PS. To już mój 100 post !!!
cześć
Na jakiejś stronie czytałem, że jest coś takiego jak tension (napięcie) i to chodzi o to że są dzwieki w danej skali które bardziej pasują i które mniej pasują do akordów jakie są w podkładzie . I teraz podam przykład żeby sie upewnić, że myśle dobrze, więc, jeśli mam podkład w A-durze i są tam akordy A,D,E i chciałbym grać w pentatonice a- moll to wtedy te dzwieki A,D,E są traktowane jak te które bardziej pasują do podkładu , a pozostałe dzwieki w pentatonice czyli C i G właśnie robią te tension, dobrze kombinuje ?:)
Być może dobrze, ale mi to zagadnienie nie jest aż tak dobrze znane...
Witam,
szybkie pytanko, a nikt tego tu nie poruszył: do czego może się przydać znajomość interwałów ? używa się tego przy improwizacjach ?
Do tego samego co znajomość dźwięków na gryfie.
Rozmawiając z gitarzystą nie usłyszysz "ostatnia struna na eee pusta i przedostatnia na 3 progu", tylko raczej dźwięk e z dodaną sekstą.
Siema, calkiem sie nie rozumiem na tych skalach, wiec chce zaimprowizowac na podkladzie w A, wiec jest roznica improwizowac np A pentatonic czy A dorian? Czy w ogole moge uslugowac sie wszystkimi skalami A? Znalazlem takiego cos http://www.myguitarsolo.com/sc_box.htm mamy tu 6 skal wiec gdy improwizuje pod A to moge uslugowac sie nimi wszystkimi?
z gory dzieki
Okej, zagrajmy więc w grę, w której ja rzucam hasło, a Wy mówicie co wam się kojarzy.
Runda pierwsza:
- skale sprawdzające się z powodzeniem w bluesie,
Odpowiedzi zabronione:
- pentatoniki
- skala bluesowa.
Czas, start.
Skala Chromatyczna !!!
Miksolidyjska.
Skala Chromatyczna !!!
Cwaniak
Dobrze, może to będzie trochę głupie pytanie, ale usiłuję rozgryźć te głupie pentatoniki i chce je zrozumieć, a nie bezsensownie wkuwać na pamięć. Wiem, że "odpowiednikiem" pentatoniki a-moll jest C-dur
Więc:
Odpowiednikiem pentatoniki e-moll będzie G-dur, czy dobrze myślę?
Zaś fis-moll odpowiada A-dur, g-moll znowuż B-dur (czy też cokolwiek, co na zachodzie oznacza się A# lub Bb), h-moll odpowiada D-dur, dis--moll odpowiada Fis-dur itd?
Proszę o odpowiedź, czy mój tok rozumowania jest dobry. Jeśli popełniam błąd może ktoś nakieruje mnie na właściwe tory?
Tak
"I to jest ogólna zasada:
Każdej gamie durowej odpowiada pokrewna gama molowa, zbudowana na jej szóstym stopniu
Tak więc pokrewną dla gamy C-dur jest a-moll, dla G-dur jest e-moll i tak dalej..."
Cytat Darkowego artykułu na temat gam.
Podziękować.
ZiEMi4N - czytałam ten artykuł wieki temu i powiem tak: czasami lepiej coś zrozumieć po swojemu
Witam. mam pytanie odnośnie skal. Czy grając solówkę np. w skali a-mol, mogę użyć dźwięków ze skali A-dur? na internecie gdzieś wyczytałem takie cuś, w sumie jak się gra to dźwięki pasują, ale chcę się upewnić. Pozdr
Mozesz, ale skale traktuj jako pomoc, a nie scisly schemat improwizacji
na internecie gdzieś wyczytałem takie cuś, w sumie jak się gra to dźwięki pasują, ale chcę się upewnić. Pozdr
Szczerze mówiąc to przeraziło mnie to Twoje zdanie ;o To nie możesz sam zagrać sobie tych dźwięków do jakiegoś podkładu w a-moll tylko musisz się pytać czy te dźwięki pasują? Wg mnie zasada jest prosta: nie pasują Ci-nie graj, może z czasem zauważysz, że jednak są dobre. Graj to, co słyszysz, że jest ok "na czuja". Pytając na forum, czy jakieś dźwięki pasują próbujesz jakby użyć uszu forumowiczów zamiast swoich, a błąd. Trzeba się uczyć samemu rozpoznawać odpowiednie dźwięki. Ucząc się w taki sposób,że ktoś Ci powie, że pasują daleko nie zajdziesz..
Nie chodziło mi o wykorzystywanie kogokolwiek bo jestem zbyt leniwy by sam to sprawdzić. Zaczynam dopiero przygodę z solówkami, więc chciałem wiedzieć czy tego typu praktyki się stosuje dla ułatwienia znalezienia dźwięków pasujących do danej tonacji. Wiadomo że najlepiej byłoby nie kierować się skalami tylko wziąć gitarę i samemu tworzyć schematy dźwięków, ale nie każdy się nazywa Hendrix. Pozdr i dzięki za odpowiedź.
Czy na pokładzie jest ktoś, kto opanował skale modalne? Zrozumiałem o co w nich chodzi, ale mam kilka pytań.
Wal.
No to lecimy po kolei. Dziwi mnie to, że nie możemy ich używać na progresję akordów, ale ok, inny system muzyczny. Czy dobrze rozumiem, że aby użyć modalnej, musimy grać skalę na podkład 1 dźwięku basowego albo riffu? Co by było, gdybym miał np. G mixolidian i ułożył podkład w G-dur? Czy nie zachowałbym dźwięku skali modalnej?
Co masz na myśli "nie możemy ich używać na progresję akordów"?
Czy dobrze rozumiem, że aby użyć modalnej, musimy grać skalę na podkład 1 dźwięku basowego albo riffu? Co by było, gdybym miał np. G mixolidian i ułożył podkład w G-dur? Czy nie zachowałbym dźwięku skali modalnej?
Nie do końca rozumiem pytanie.
Jeżeli masz podkład w G-dur i ogrywasz go skalą miksolidyjską, to w zasadzie wszystko pasuje. Pamiętaj że brzmienie skali miksolidyjskiej kwalifikuje ją raczej do ogrywania akordów dominantowych, jest to poprostu skala jońska z obniżonym 7 stopniem.
Jak zapewne już zauważyłeś do prawie wszystkich skal "pasują" akordy mollseptymowe (Xm7) lub 7)majorseptymowe (Xmaj7), natomiast do skali miksolidyjskiej jest to akord dominantowy (X7). Czemu? Na przykładzie gamy C-dur: C D E F G A H
Cmaj7 = C E G H
Fmaj7 = F A C E
Gmaj7 = G H D F#
G7 = G H D F
Jak widać akord Gmaj7 "gryzie się" z gamą C-dur (dźwięk F#), a akord G7 "pasuje". I na ten dźwięk F# trzeba uważać.
Proponuję żebyś sam sobie rozpisał do jakich akordów triady harmonicznej jaka skala miksolidyjska pasuje, na pewno wtedy lepiej to ogarniesz.
Ok, wielkie dzięki. Jeszcze jedno, trochę głupie - jeśli improwizujemy na podkład akordów np. w c-dur i rozpoczynamy i kończymy frazy na dźwięku akordu, to tak jakbyśmy używali skal modalnych, nie? Np progresja C a F G. Na G kończymy frazę na dźwięku G, czyli używamy mixolidian? Czyli w rzeczywistości wielu skal używamy podświadomie?
Jeżeli chodzi o dźwięki, to wiesz - C jońska = a eolska = F lidyjska = G miksolidyjska. Jeżeli będziesz każdy akord ogrywał "pasującą" do niego skalą, to cały czas poprostu będzie to skala jońska, różnica będzie tylko w opalcowaniu. Jeżeli chcesz ograć taką progresje "po miksolidyjsku" użyj po prostu skali C miksolidyjskiej.
PS Proszę nie mixolydian tylko miksolidyjska. Te skale mają polskie nazwy
Jasne, ale chyba mnie nie zrozumiałeś. Mamy wspomnianą progresję i ogrywamy ją gamą c-dur C D E F G A H C. Jeśli akurat w podkładzie leci akord F, a my zaimprowizujemy, zaczynając i kończąc na tym dźwięku, to będzie to brzmieć jak lidyjska, nie? Przecież wtedy nasza skala będzie wyglądać tak: F G A H C D E F.
PS właśnie nie chodzi mi o używanie innej skali. Nie mówię że np. na F używamy gamy F dur czy coś. Zostajemy ciągle w obrębie dźwięków c-dur, zmieniając dźwięk podstawowy.
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc