Temat: Pytania do tematu Triada harmoniczna
Tutaj możecie zadawać pytania do tematu Triada harmoniczna.
Gitara dla początkujących
Ukulele dla początkujących
Ćwiczenia słuchu dla gitarzystów
Forum gitarowe
7 bezpłatnych lekcji video dla początkujących [ODBIERZ TERAZ]
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Tutaj możecie zadawać pytania do tematu Triada harmoniczna.
Załóżmy,że chce zbudować triadę harmoniczną z gamy g moll: g - a - b - c - d - es - f
Jednak chcę aby była zbudowana z power-chordów,więc czy taka konstrukcja: Tonika:G5 ;Subdominata:C5;Dominata:D5
jest poprawna ?
Power chordów nie można rozróżnić na durowe ani molowe, nie są to w zasadzie ściśle rzecz biorąc akordy, więc taki zestaw powinien jak najbardziej pasować.
Witam wszystkich , to mój pierwszy post. A pytanie mam a propo tego fragmentu :
Dość często spotykanym zestawem akordów jest coś takiego: Tonika, Subdominanta, Dominanta, pokrewna tonika molowa.
Dla tonacji C-dur ten zestaw będą stanowić akordy: C, F, G i a
A jak wyglądał by taki zestaw dla gam molowych, np. dla a-moll: a, d, E, ... a co było by czwartym akordem ?,
Myślę, że pasowała będzie pokrewna tonika durowa, czyli akord C-dur.
Ponieważ a-moll i C-dur to gamy poboczne, to tak jak w C-dur się bierze akord toniczny gamy pobocznej, tak samo w a-moll. Czyli dobieramy sobie C-dur i wtedy mamy a, d, E i C.
Warto jednak pamiętać, że ten czwarty akord to nie jest jakieś uzupełnienie triady harmonicznej, a jedynie sposób wzięcia dodatkowego akordu pobocznego i znalezienie go w prosty sposób.
Tonika, subdominanta i dominanta to podstawowe funkcje w systemie dur-mol, a wszystkie inne akordy pasujące do gamy są akordami pobocznymi.
Jakie to są te akordy poboczne? Na wszystkich dźwiękach gam da się stworzyć akordy pasujące do gamy, pozostałe 4 (oprócz toniki, dominanty, subdominanty) są akordami pobocznymi. Teraz czy są to akordy durowe, molowe lub jeszcze jakieś inne? Wynika to z tego, że każdy akord ma tercję i kwintę. To, czy w dźwiękach gamy mieści się tercja mała, czy wielka decyduje o trybie akordu (dur/mol). A i kwinta może być zmniejszona, co daje akord zmniejszony razem z tercją małą.
Rozpisałem się i i tak nic z tego nie wynikło. No w każdym razie kolejno dla składników gamy durowej:
Tonika dur
II moll
III moll
IV dur
V dur
VI moll
VII zmniejszony
Dla mollowej to samo, tylko że zamieniamy kolejność (liczymy od szóstki, która będzie naszą toniką)
Przykładowo - jakie trójdźwięki będą pasować do gamy c-dur?
Cdur, Dmol, E mol, F dur, G dur, A moll, H zmniejszony.
I jako ciekawostka - jak wyszukiwać dźwięków akordów za pomocą dźwięków gamy? Rozpiszmy sobie dźwięki C-dur
C D E F G A H
Np. akord C z tej gamy. Ponieważ mamy gamę durową a na pierwszym stopniu gamy durowej jest akord durowy, to szukamy dźwięków C-dur.
Mamy oczywiście C, opuszczamy kolejny dźwięk, bierzemy następny, czyli E. Mamy już C i E, opuszczamy kolejny i bierzemy następny z kolei - mamy C, E i G - to są składniki akordu C-dur.
Jak by ktoś ogarniał zapis nutowy to może sobie spokojnie porównać to co właśnie robiłem z zapisem nutowym akordów (kolejne dźwięki są co drugimi polami na pięciolinii, czyli przeskakiwaniem kolejnych stopni gamy, bo jak wiemy kolejne pola na pięciolinii to kolejne stopnie gamy): http://pl.static.z-dn.net/files/d65/142 … d3dc52.jpg
Chcemy zbudować sobie akord durowy septymowy C? To bierzemy w ten sam sposób kolejny i mamy C, E, G, H.
Budując akordy septymowe mamy kolejne 7 akordów pasujących do gamy. Nadal to będą jednak akordy poboczne.
Rozpisałem się i i tak nic z tego nie wynikło. No w każdym razie kolejno dla składników gamy durowej:
Tonika dur
II moll
III moll
IV dur
V dur
VI moll
VII zmniejszonyDla mollowej to samo, tylko że zamieniamy kolejność (liczymy od szóstki, która będzie naszą toniką)
Przykładowo - jakie trójdźwięki będą pasować do gamy c-dur?
Cdur, Dmol, E mol, F dur, G dur, A moll, H zmniejszony.
W takim razie do gamy a-moll nie bedzie pasowało Edur tylko emoll ? Na stronie pisze "a-moll: a, d, E"
Nie, nie. Na pewno pasuje dur. Ja się gdzieś pomyliłem, za co najmocniej przepraszam.
Jutro postaram się to przeanalizować i napiszę gdzie jest błąd. Narazie idę spać, bo wf na 7
Sam nigdy nie byłem w szkole muzycznej, a wiadomości staram się czerpać z for gitarowych. Ostatnio właśnie ktoś walnął dość długiego posta na ten temat gdzieś i chciałem to mniej więcej z głowy wypisać, ale gdzieś się niestety walnąłem.
edit:
aha, chyba wiem. A raczej nie wiem.
Jest to rzecz która mnie zaczęła zastanawiać odkąd pierwszy raz użyłem triady harmonicznej e-moll, a dokładniej nie pasował mi akord H-dur, a jeszcze dokładniej to dźwięk dis w nim, czyli tercja. Otóż jest tak, że trzeci akord triady harmonicznej gam mollowych jest durowy. Tylko że wtedy tercja wielka wyskakuje poza dźwięki gamy. Czemu? Nie wiem. Ktoś wie?
No bo rozłóżmy sobie w tym przypadku akord e-dur na części
e, gis, h
gis za nic nie chce być składnikiem dźwięków c-dur (Czy amoll)
Dlaczego więc trzeci akord triady harmonicznej jest zawsze durowy?
Może to kwestia napięcia w muzyce, nie wiem. Jestem pewien, że użycie w tym przypadku mollowego będzie pasować, a skoro w triadzie harmonicznej jest durowy, to też musi pasować.
Gam molowych jest kilka rodzajów.
W przypadku budowania triady harmonicznej na gamie a-moll korzysta się z gamy molowej harmonicznej, która różni się tym od naturalnej gamy molowej, że ma podwyższony siódmy stopień, co powoduje, że dominantą dla tej gamy jest E-Dur.
Poczytaj też tutaj:
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/f … hp?id=2429
Dzięki
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc