Temat: Akordy pasujące go gamy molowej
Istnieje jakaś reguła przy układaniu akordów pod gamę molową? Nie da się analogicznie przesunąć zasady z dura, bo dominanta molowa jest akordem durowym. Istnieje więc jakaś oddzielna zasada?
Forum gitarowe
7 bezpłatnych lekcji video dla początkujących [ODBIERZ TERAZ]
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Istnieje jakaś reguła przy układaniu akordów pod gamę molową? Nie da się analogicznie przesunąć zasady z dura, bo dominanta molowa jest akordem durowym. Istnieje więc jakaś oddzielna zasada?
Gdybyś przeczytał kurs, to byś wiedział.
http://www.gitaradlapoczatkujacych.pl/t … iczna.html
Oprócz tego znając dźwięki skali możemy dopasowywać akordy których dźwięki zawierają się w zbiorze dźwięków gamy.
edit: chociaż w sumie jakby się głębiej zastanowić, to nie wiem o co Ci chodzi Więc jeżeli nie o to co napisałem, to przepraszam.
Pytanie ma jak najbardziej sens.
Generalnie możesz sobie dobierać takie akordy, których dźwięki znajdują się w gamie. Natomiast z gamami molowymi jest trochę bardziej skomplikowana historia, bo podczas gdy gama durowa jest jedna to gama molowa występuje w kilku odmianach - naturalnej, harmonicznej, melodycznej. Jedna z nich jest używana przy graniu w górę, inna w dół itp.
Jeżeli do zbudowania utworu chcesz skorzystać z triady harmonicznej to zobaczysz, że akordem pasującym jest E-dur.
Sam zastanawiam się dlaczego tak jest, inaczej mówiąc dlaczego dominanta jest zawsze durowa.
Dopytałem o to osobę bardziej obeznaną w teorii muzyki, oto odpowiedź:
Sedno sprawy wynika z odpowiedniej odmiany gamy
W tonacjach molowych triadę buduje się dla odmiany harmonicznej, czyli tej z podwyższonym 7 stopniem.
Dzięki temu w miejsce moll dominanty uzyskujemy dominantę, której tercja jest dźwiękiem prowadzącym do pierwszego dźwięku tonacji (w tonacji a-moll tym dźwiękiem jest gis). Jednoznacznie wskazuje to na najważniejszą funkcję harmoniczną
Trochę podumałem i wydaje mi się, że to jest tak:
1. Wcale nie jest powiedziane, że do danej tonacji możesz dobierać tylko te akordy, których dźwięki zawierają się w gamie, nie ma takiej jednoznacznej reguły, muzyka wydaje się nie dać zamknąć w takich prostych zasadach.
2. Jeżeli do budowy utworu chcemy użyć triady harmonicznej, to każdy z akordów triady pełni określoną funkcję.
- tonika jest centralnym akordem, wyznaczającym charakter utworu
- subdominanta stwarza wrażenie oddalania się od toniki
- dominanta buduje napięcie, jest to akord "dążący" do toniki
Żeby akord był dążący do jakiegoś innego akordu, powinien zawierać w sobie dźwięk prowadzący. Dźwięk prowadzący jest to dźwięk sąsiedni do toniki.
Czyli jeżeli mamy gamę C-Dur, to triada harmoniczna składa się z akordów:
C - dźwięki: c - e - g
F - dźwięki: f - c - a
G - dźwięki: g - h - d
Wszystko się zgadza, gdyż tercją akordu G jest dźwięk h - dźwięk prowadzący do c (bo c jest następne w szeregu po h), więc warunek dążenia zostaje spełniony.
W przypadku natomiast gamy a-moll, jeżeli wzięlibyśmy tylko akordy molowe, to mielibyśmy na przykład tak:
a - dźwięki: a - c - e
d - dźwięki: d - f - a
e - dźwięki: e - g - h
Czyli jak widać wszystkie dźwięki są z naturalnej gamy a-moll, akordy pasują, jednak nie jest to triada harmoniczna, ponieważ w akordzie e mamy jako tercję dźwięk g, a żeby akord dążył do a to powinien się tam znaleźć dźwięk gis
Jeżeli zmienimy to g na gis, dostajemy właśnie akord E-dur:
E - dźwięki: e - gis - h
I dlatego właśnie akord E występuje w triadzie harmonicznej gamy a-moll. Sam dźwięk gis natomiast jest dźwiękiem pasującym do gamy a-moll, tyle że nie do gamy naturalnej, a do gamy harmonicznej.
Tak w tej chwili to rozumiem, pewnie jeszcze nie do końca dobrze, dlatego jak ktoś może to niech mnie poprawi
mikel1994, nie chodzi mi o triadę, a kurs przeczytałem
Darek, dzięki za porządne tłumaczenie! Przetrawię wieczorem na spokojnie Tak naprawdę chodziło mi tylko o to, czy w gamie molowej istnieje równie prosta zasada jak przy durowej (że akordy układa się na odpowiednich dźwiękach w ten sposób: dur - mol - mol - dur - dur - mol - siódmy stopień (tutaj jakoś dziwnie) - dur). Ale skoro, jak napisałeś, gama molowa jest bardziej skomplikowana niż durowa, to raczej tak prostej zasady nie ma. No trudno
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Forum oparte o PunBB, wspierane przez Informer Technologies, Inc