161

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

W teorii tak. W praktyce ta skala lidyjska różni się tylko podwyższonym IV stopniem.
Oznacza to że nie odczujesz większej różnicy. Poprostu taki podkład nie sprzyja "lidyjskości".

PS właśnie nie chodzi mi o używanie innej skali. Nie mówię że np. na F używamy gamy F dur czy coś. Zostajemy ciągle w obrębie dźwięków c-dur, zmieniając dźwięk podstawowy.

A czym to się różni od zagrania tego F-dur np. w innej pozycji? tongue Niczym.

Pamiętaj że każda ze skal modalnych ma swoje specyficzne brzmienie, np. frygijska czy lokrycka brzmią na tyle "nieprzyjemnie", że nie uświadczysz ich w muzyce popularnej.
Również ogrywając skalą lidyjską progresję typu C a F G nie uzyskasz zbyt dobrego efektu przez ten tryton który w tej skali siedzi.
Jak chcesz "poczuć" lidyjską, musisz użyć trochę bardziej skomplikowanej progresji.

162

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Wielkie dzięki za pomoc, wiele mi rozjaśniłeś. Odpowiedz tylko na jeszcze jedno pytanie: jak to wszystko wygląda w praktyce? Zrobienie piosenki na samych 2 akordach (jak właśnie np. w naszej skali) nie jest chyba za bardzo możliwe / interesujące. Czy można zrobić normalny podkład, progresję, a zmienić na akordy odpowiednie dla skali modalnej na czas solówki?

Fender Stratocaster MiA + Marshall VS 8080
poradnik teorii gitarowej - http://www.sendspace.pl/file/ec10e24565 … za-ver-2-0 wink

163

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

A dlaczego by nie można zrobić interesującej piosenki na 2 akordy? ^^ Zmiana bić, technik, rytmu czy czegokolwiek i piosenka może być naprawdę interesująca. big_smile

164

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

Jasne, wiem, że można. Np. Tequila. Ale chodzi mi o klimaty rockowe, bluesowe, o udoskonalanie własnych solówek. No bo przecież nie można ciągle jechać na pentatonice.

Fender Stratocaster MiA + Marshall VS 8080
poradnik teorii gitarowej - http://www.sendspace.pl/file/ec10e24565 … za-ver-2-0 wink

165

Odp: Pytania do tematu Improwizacja na gitarze

kojot napisał/a:

Wielkie dzięki za pomoc, wiele mi rozjaśniłeś. Odpowiedz tylko na jeszcze jedno pytanie: jak to wszystko wygląda w praktyce? Zrobienie piosenki na samych 2 akordach (jak właśnie np. w naszej skali) nie jest chyba za bardzo możliwe / interesujące. Czy można zrobić normalny podkład, progresję, a zmienić na akordy odpowiednie dla skali modalnej na czas solówki?

No jasne że można, kwestia tego jaki efekt przez to osiągniesz. Generalnie to nic nie jest zabronione smile
Problem może polegać ewentualnie na tym czy akurat brzmienie tej czy tamtej skali będzie pasowało do twojej piosenki, tak jak mówiłem jeżeli zagrasz do progresji typu CaFG solo po lidyjskiej to efekt raczej nie będzie zachwycał, lecz po troszke fajniejszej może być fajnie. Reszta to praktyka i umiejętności grajka posklejania wszystkiego do kupy.