Tak jak krethh gdzieśtam napisał - w każdej tonacji generalnie możesz zagrać każdy akord i każdy dźwięk, ogranicza CIę tylko wyobraźnia.
Ogólnie rzecz biorąc jest tak, że akordy podstawowe tworzy się na "Co drugim" stopniu skali.
Tzn. dla c-dur:
c, d, e, f, g, a, h
Budujemy akord C dla skali c-dur
bierzemy c, dwa stopnie dalej e, i kolejne 2 stopnie dalej g
Co nam powstaje z c,e, g? Pryma, tercja wielka, septyma - mamy akord durowy. Możemy dodać kolejny stopień (kolejne 2 dalej) i mamy do tego jeszcze septymę wielką, czyli akord majorseptymowy.
Spójrzmy na ten 7 stopień.
h, d, f
pryma, tercja wielka i nie kwina, a tryton (kwinta zmniejszona).
Zatem jest to akord zmniejszony (chociaż nie wiem czy mówiąc o akordzie zmniejszonym nie mówi się domyślnie o 4dźwięku, ale to nie jest ważne).
Dla tonacji molowych robi się to w ten sam sposób, tylko że triada harmoniczna podaje, że dominanta w tonacji molowej jest durowa, a z tego schematu który właśnie podałem wynika, że powinna być również w molu. Dlaczego? Bo triada harmoniczna budowana jest na skali molowej harmonicznej, która ma zmniejszony 7 stopień.'
edit:
o, taką fajną grafikę znalazłem:
gdzie M - major
m - minor
zm - zmniejszony
Tylko przypomnę że na pięciolinii na "pierwszej dodanej" od dołu jest dźwięk toniczny (czyli tam jest 1. dźwięk skali, np. c dla c dur) i pomiędzy pierwszą, a pierwszą dodaną (pole wyżej) jest kolejny stopień skali, a jak chcemy użyć na 5linii dźwięku spoza skali to krzyżyk lub bemol (stąd przy rozpisaniu akordów diatonicznych nie ma ani tego ani tego, bo używamy tylko dźwięków ze skali).
J&D l80 + T. Burton Greengo + Randall RX75RG2 + Coxx Cg-15