Kurs gry na gitarze PDF [pobierz teraz]

Akordy septymowe

Dżem

Jeżeli lubisz Dżem, lub ogólnie rzecz biorąc bluesa, to bardzo przyda Ci się znajomość jeszcze jednej grupy akordów - akordów septymowych.

Nie wdając się na razie w zbytnie szczegóły - akordy septymowe to akordy, które po swojej nazwie mają dopisaną cyferkę siedem (7).

Jak się okazuje, niektóre z nich są bardzo proste do złapania, inne natomiast wymagają opanowania całkiem nowych ułożeń palców.

Zacznijmy więc od tych najłatwiejszych.



Akord e7

Ułożenie palców (a raczej palca) dla tego akordu jest następujące:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|   e7
o|---|---|---|---|
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---|

A tabulatura:

e |------0------|
H |------0------|
G |------0------|
D |------0------|
A |------2------|
E |------0------|

Jak łatwo zauważyć, jest to banalny akord, powstaje przez oderwanie palca serdecznego od chwytu e-moll.

Na bardzo podobnej zasadzie działa jego durowy kuzyn.

Akord E7

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|   E7
o|---|---|---|---|
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---|

Tabulatura:

e |------0------|
H |------0------|
G |------1------|
D |------0------|
A |------2------|
E |------0------|

Przenosząc ten sam układ palców o strunę wyżej otrzymujesz, jak łatwo się domyślić:

Akord a7

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|---|---|   a7
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|

Tabulatura dla niego:

e |------0------|
H |------1------|
G |------0------|
D |------2------|
A |------0------|
E |-------------|

Jak więc widzisz przechodzenie od powyższych akordów "zwykłych" do septymowych i z powrotem odbywa się na zasadzie odrywania i przyciskania jednego palca.

Analogiczną sytuację mamy w przypadku kolejnego akordu.

Akord A7

Może tym razem zacznijmy od tabulatury, która wygląda tak:

e |------0------|
H |------2------|
G |------0------|
D |------2------|
A |------0------|
E |-------------|

Możesz więc i tutaj pokusić się o oderwanie palca serdecznego od akordu A-dur i zagranie tej "siódemki" w taki sposób:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|---|-4-|---|---|
o|---|---|---|---|   A7
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|

To jednak może okazać się niezbyt wygodne, chyba że masz silnego małego (palca oczywiście). Dlatego lepszym pomysłem będzie przestawienie palca serdecznego, co nie powinno być trudne:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|---|-3-|---|---|
o|---|---|---|---|   A7
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|

Na tym już koniec banałów, ale kolejne akordy septymowe również nie są zbyt trudne.

Akord C7

W przypadku C7 cała zmiana w stosunku do C-Dur sprowadza się do dołożenia małego palca:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|-4-|---|   C7
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-3-|---|
x|---|---|---|---|

Na początku może Ci to sprawiać pewne trudności, w zależności od rozciągliwości i siły małego (palca oczywiście).

Tabulaturka dla tego chwytu:

e |------0------|
H |------1------|
G |------3------|
D |------2------|
A |------3------|
E |-------------|

Akord G7

To bardzo ciekawy akord, bo chociaż różni się od G-Dura ułożeniem tylko jednego dźwięku, to do jego złapania trzeba całkiem przeorganizować palce. Chwyt G7 bardzo przypomina zwykłe C, tylko trochę rozciągnięte:

   1   2   3   4
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|   G7
o|---|---|---|---|
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-3-|---|
e |------1------|
H |------0------|
G |------0------|
D |------0------|
A |------2------|
E |------3------|

Został nam już tylko jeden akord septymowy (z tych najczęściej stosowanych), najtrudniejszy - dlatego zostawiłem go na koniec.

Akord D7

W przypadku akordu D7 konieczne jest opanowanie całkiem nowego ułożenia palców na gryfie:

   1   2   3   4
o|---|-3-|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|-2-|---|---|   D7
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|
e |------2------|
H |------1------|
G |------2------|
D |------0------|
A |-------------|
E |-------------|

Oczywiście akordy septymowe możesz również grać w wersjach barowych. Obowiązują tutaj dokładnie takie same zasady, jak przy przesuwaniu jakichkolwiek chwytów po gryfie. Na przykład f7 łatwo otrzymasz poprzez przesunięci e7:

    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10  11  12
e |-1-|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
H |-1-|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
G |-1-|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---| f7
D |-1-|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A |-1-|---|-2-|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E |-1-|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|

Ćwiczenia

Bardzo dobrym ćwiczeniem na akordy septymowe jest przechodzenie pomiędzy nimi, a zwykłymi akordami durowymi lub molowymi, na przykład:

a-a7-a-a7

e-e7-e-e7

C-G7-C-G7

G-G7-G-G7

C-D7-C-D7

Jednym z prostszych utworów, który wykorzystuje właśnie te akordy są Naiwne pytania Dżemu.