Kurs gry na gitarze PDF [pobierz teraz]

Techniki gry na gitarze

Niewątpliwą zaletą gitary jest szeroki wachlarz technik gry, dających ciekawe efekty muzyczne. Z lewą ręką można bowiem zrobić wiele więcej niż tylko przyciskać struny.

Poniżej znajdziesz najczęściej stosowane techniki, polecam Ci również w tym momencie zajrzeć do działu Filmy Gitarowe.

Staccato

Ta technika gry najczęściej samoczynnie wychodzi każdemu początkującemu adeptowi gitary. Polega ona bowiem na tym, aby grane po sobie dźwięki były wyraźnie oddzielone.

e |---5-------5-------|
H |-------5-------5---|
G |-------------------|
D |-------------------|
A |-------------------|
E |-------------------|

Grając powyższą tabulaturę możesz najpierw przycisnąć i zagrać najcieńszą strunę na piątym progu, a następnie oderwać palec, przenieść go strunę niżej i znów wydobyć dźwięk.



Taka technika może dać czasem ciekawe efekty, a czasem może okazać się, że nie brzmi zbyt dobrze. Dlatego właśnie mamy kolejny sposób gry.

Legato

Gra legato polega na tym, aby grane po sobie dźwięki nie miały między sobą takich bardzo wyraźnych przerw i pauz, tylko były wydobywane płynnie.

Szczególnie ciekawa jest gra legato w sytuacji przechodzenia pomiędzy strunami.

e |-------------------|
H |-------------------|
G |-------------------|
D |-------------------|
A |-------5-------5---|
E |---5-------5-------|

Aby zagrać to płynnie, najpierw przyciśnij najgrubszą strunę czubkiem palca, prostopadle do gryfu, a następnie wydobywając dźwięk z kolejnej struny, przesuń palec tak, aby kolejną strunę przycisnął płasko (będzie to wyglądało trochę jak znana Ci z chwytów barowych poprzeczka, tylko taka w wersji mini, bo postawiona na jednej strunie).

Przy takim sposobie gry, przechodząc tam i z powrotem między strunami, Twój nadgarstek będzie wykonywał swego rodzaju "kołyszący" ruch.

Przećwicz to też na wyższych strunach:

e |---5-------5-------|
H |-------5-------5---|
G |-------------------|
D |-------------------|
A |-------------------|
E |-------------------|

Na tabulaturach raczej nie spotyka się oznaczeń co do tego, czy dźwięki mają być zagrane staccato czy też legato, więc musisz samodzielnie zdecydować. Natomiast dwie kolejne techniki, będącę odmianami gry legato, mają już swoje własne nazwy i oznaczenia.

Hammer-on

Technika ta, zwana również młoteczkowaniem polega na tym, że dźwięk wydobywasz bez szarpania struny prawą ręką, robisz to poprzez uderzenie w strunę palcem ręki lewej (tak jak młoteczkiem).

Wypróbuj to! Pierwszy dźwięk wydobądź normalnie, a drugi tylko poprzez uderzenie palcem. Jest to oznaczone na tabulaturze znaczkiem H:

      1   3   1   3
e |-------------------|
H |-------------------|
G |-------------------|
D |---5-H-7---5-H-7---|
A |-------------------|
E |-------------------|

Poeksperymentuj też w innych pozycjach na gryfie:

e |-------------------|-------------------|-------------------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-------------------|---1-H-3---7-H-9---|
D |-------------------|---1-H-3---5-H-7---|-------------------|
A |-----------7-H-9---|-------------------|-------------------|
E |---1-H-3-----------|-------------------|-------------------|

Pull-off

Analogicznie jak powyżej, tylko dźwięk powstaje poprzez dynamiczne oderwanie palca od struny.

Przećwicz to, pierwszy dźwięk trąć normalnie prawą ręką, a drugi niech powstanie kiedy oderwiesz palec od gryfu (podczas odrywania szarpnij tym palcem strunę w dół - inaczej wyjdzie to zbyt cicho). Aby Ci to wyszło, musisz sobie wcześniej ułożyć oba palce w odpowiednich miejscach:

      3   1   3   1
e |-------------------|
H |-------------------|
G |---7-P-5---7-P-5---|
D |-------------------|
A |-------------------|
E |-------------------|
      3   1   3   1       2       2           3   1   3   1
e |-------------------|-------------------|-------------------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-------------------|---5-P-3---5-P-3---|
D |-------------------|---2-P-0---2-P-0---|-------------------|
A |-----------3-P-1---|-------------------|-------------------|
E |---3-P-1-----------|-------------------|-------------------|

A teraz oba na raz, pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie, drugi poprzez uderzenie, a trzeci poprzez oderwanie palca od gryfu:

e |-------------------|-------------------|-------------------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-------------------|---5H7P5---5H7P5---|
D |-------------------|---3H5P3---3H5P3---|-------------------|
A |-------------------|-------------------|-------------------|
E |---1H3P1---1H3P1---|-------------------|-------------------|

Slide

Technika ta polega na tym, że przesuwasz palec wzdłuż struny z jednego progu na inny.

Pierwszy dźwięk wydobywasz normalnie, a następnie robisz wspomniany wyżej slide.

Można to robić zarówno w górę:

e |-------------------|-------------------|------1-/-3--------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-----5-/-7---------|-------------------|
D |----5-/-7----------|-------------------|-------------------|
A |-------------------|-------------------|-------------------|
E |-------------------|-------------------|-------------------|

Jak i w dół:

e |-------------------|-------------------|------3-\-1--------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-----7-\-5---------|-------------------|
D |----7-\-5----------|-------------------|-------------------|
A |-------------------|-------------------|-------------------|
E |-------------------|-------------------|-------------------|

Czasem też, podczas slide'u w górę nie jest oznaczony próg startowy, wówczas rozpoczynasz grę na dowolnym progu, najczęściej żeby efekt był wyraźny, próg ten będzie dość oddalony:

e |-------------------|-------------------|--------/-8--------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|-------/-7---------|-------------------|
D |------/-7----------|-------------------|-------------------|
A |-------------------|-------------------|-------------------|
E |-------------------|-------------------|-------------------|

Vibrato

Technika ta jest szczególnie lubiana przez gitarzystów "elektrycznych", ale na akustykach też bardzo fajnie brzmi. Polega na tym, że palec przyciskający strunę wprawiasz w poprzeczne drgania, dzięki czemu otrzymujesz fajnie wibrujący dźwięk. Stosuje się to szczególnie dla dźwięków, które trwają długo, wówczas można je ładnie podkreślić.

e |-------------------|-------------------|-------------------|
H |-------------------|-------------------|-------------------|
G |-------------------|--------7~~~~------|-------------------|
D |--------7~~~~------|-------------------|-------------------|
A |-------------------|-------------------|-------------------|
E |-------------------|-------------------|-----5~~-----------|

Muffled string

Jak zobaczysz na tabulaturze takie tajemnicze iksy to oznacza, że lewą ręką masz przytłumić struny. Wykorzystywane jest to szczególnie podczas bicia akordów i daje ciekawy efekt.

e |---------x----x----|
H |---------x----x----|
G |---------x----x----|
D |--x------x----x----|
A |--x------x----x----|
E |--x------x----x----|

Struny możesz przytłumić w dowolonym miejscu na gryfie, jak Ci wygodnie.

Bend

Technika ta polega na mocnym podciągnięciu struny w poprzek gryfu, co powoduje zwiększenie jej naprężenia, a tym samym podwyższenie dźwięku o pół tonu lub o cały ton. Do podciągania najlepiej używać palca serdecznego, gdyż wymaga to (w zależności od grubości strun) użycia dość dużej siły. Główną trudnością tej techniki jest takie podciągnięcie, aby dźwięk zmienił się dokładnie o pół tonu lub o cały ton.

Podciągając i opuszczając rytmicznie strunę, możesz uzyskać efekt wibracji.

Oznaczenie na tabulaturze może wyglądać tak jak poniżej, wówczas nad tabulaturą mamy słowny opis, jak bardzo należy podciągnąć strunę (full oznacza pełny ton).

    full   full~~~~
e |----/------/-------|
H |---/----10/--------|
G |-9/----------------|
D |-------------------|
A |-------------------|
E |-------------------|

Bending może być również oznaczony poprzez podanie numeru progu, do którego należy podciągnąć, na przykład:

e |-------------------|
H |--------10b12~~~~--|
G |-9b11--------------|
D |-------------------|
A |-------------------|
E |-------------------|

Powyższa tabulatura jest równoznaczna poprzedniej, 9b11 oznacza, że należy strunę na dziewiątym progu podciągnąć tak, aby jej dźwięk był taki, jak dźwięk na 11 progu (czyli o cały ton w górę).

Powtórzenie taktu

Trudno to nazwać techniką gry, ale z takim oznaczeniem na tabulaturze możesz się spotkać, warto więc wiedzieć o co chodzi:

e ||-------------------|-------------------||
H ||-------------------|-------0---1-------||
G ||*--------------0---|---2--------------*||
D ||*----0--2--3-------|------------------*||
A ||--3----------------|-------------------||
E ||-------------------|-------------------||

Podwójna kreska i dwie gwiazdki oznaczają, że dany fragment (czyli od jednej podwójnej kreski do drugiej) należy powtórzyć (czyli zagrać dwa razy).

Jeżeli powtórzeń ma być więcej, to przy końcowym takcie będzie to oznaczone, czasem też zamiast gwiazdek może ktoś użyć kropek, na przykład tak:

                                           x4
e ||-------------------|-------------------||
H ||-------------------|-------0---1-------||
G ||.--------------0---|---2--------------.||
D ||.----0--2--3-------|------------------.||
A ||--3----------------|-------------------||
E ||-------------------|-------------------||

Więc aby zaoszczędzić miejsca, zamiast takiej tabulatury:

e |-----------0--------|-----------0--------|-----------0--------|
H |--------0-----0-----|--------0-----0-----|--------0-----0-----|
G |-----0-----------0--|-----0-----------0--|-----0-----------0--|
D |--------------------|--------------------|--------------------|
A |--------------------|--------------------|--------------------|
E |--0-----------------|--0-----------------|--0-----------------|

Można by zrobić taką:

                        x3
e ||-----------0--------||
H ||--------0-----0-----||
G ||*----0-----------0-*||
D ||*------------------*||
A ||--------------------||
E ||--0-----------------||