Opanuj akordy barowe – bezpłatny kurs [ODBIERZ TERAZ]

Przestrajanie gitary

Nie samym strojem klasycznym żyje gitarzysta.

Czasem może się zdarzyć, że natkniesz się na jakis utwór, który jest grany na innym stroju niż strój klasyczny EADGHe.

Aby sobie w takiej sytuacji poradzić, wystarczy wiedzieć i pamiętać kolejność dźwięków:

c - cis - d - dis - e - f - fis - g - gis - a - b - h - c

Jeżeli tylko o tym pamiętasz to wystarczy chwilka namysłu, i swoją gitarę możesz śmiało przestrajać.



Pamiętaj jednak, że jeżeli chcesz grać na strojach dość mocno odległych od standardowego, to trzeba z tym ostrożnie. Struny są bowiem produkowane pod konkretny strój, obniżenie ich może skutkować tym, że będą sflaczałe, z kolei przy podwyższaniu możesz zerwać strunę. Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze używanie strun wyprodukowanych pod konkretny strój.

Zerknijmy na kilka przykładów:

Pół tonu w dół (Half step down)

W tym stroju dźwięk każdej struny obniżony jest o jeden półton, czyli będą to dźwięki (idąc od najgrubszej struny): dis - gis - cis - fis - b - dis.

Aby przestroić gitarę do takiego stroju, wystarczy, że wykonasz klasyczną procedurę strojenia, tylko strunę najcieńszą dostrajasz do kamertonu nie na piątym progu, a na szóstym. Lub też jeżeli masz wzorzec dźwięku e, to najcieńsza struna powinna zagrać ten dźwięk po przyciśnięciu jej na pierwszym progu (bo jest obniżona o jeden półton).

Pozostałe pozycje, na których porównujesz dźwięki nie zmieniają się w stosunku do metody klasycznej:

dis |--0-----------------|
 b  |--5---0-------------|
fis |------4---0---------|
cis |----------5---0-----|
gis |--------------5---0-|
dis |------------------5-|

Cały ton w dół (Full step down)

Takie przestrojenie wykonujesz analogicznie jak w poprzednim przypadku, tylko wszystko przesuwa się dodatkowo jeszcze o jeden półton. Jeżeli zaczynasz strojenie od struny najcieńszej, dźwięk kamertonu "a" powinien się na niej znaleźć na siódmym progu.

Opuszczone do D (dropped D)

To strój dla tych, którzy lubią grać ciężko, różni się bowiem tym, że najgrubsza struna obniżona jest o cały ton, czyli do dźwięku D, co daje nam D A D G H e.

Jeżeli na najgrubszej strunie ma pojawić się dźwięk D, to znaczy, że dźwięk A przesunie się z piątego jej progu na siódmy (również o dwa półtony). Wystarczy więc przechodząc do tego stroju porównać dźwięk pustej struny A z dźwiękiem na siódmym progu struny najgrubszej:

e |--0-----------------|
H |--5---0-------------|
G |------4---0---------|
D |----------5---0-----|
A |--------------5---0-|
D |------------------7-|

Stroje otwarte

Strój otwarty charakteryzuje się tym, że grając puste struny wychodzą nam dokładnie dźwięki któregoś z akordów. Strój taki przydaje się szczególnie gitarzystom elektrycznym, grającym techniką slide/bottleneck. Technika ta polega na założeniu na palec szklanej lub metalowej rurki, a następnie przesuwaniu jej w dół i górę gryfu. Dzięki temu, że dźwięki pustych strun odpowiadają któremuś z akordów, to w wyższych pozycjach na gryfie otrzymujemy dźwięki kolejnych akordów, o odpowiednią liczbę półtonów wyższych.

Slide

Przykłady strojów otwartych:

  • C G C G C e (C-dur)
  • E A E A C E (a-moll)
  • D A D Fis A D (D-dur)
  • D G D G H D (G-dur)

Aby nastroić gitarę do powyższych strojów musisz trochę pogłówkować i zastanowić się, które dźwięki będą sobie na których progach odpowiadać. Oczywiście możesz też skorzystać z któregoś z programów do strojenia gitary, z reguły dysponują one obszerną bazą strojów. Pamiętaj jednak, żeby nie robić tego w ciemno, tylko zastanawiać się i sprawdzać czy rzeczywiście dźwięk do którego stroisz będzie miał taką wysokość o jaką Ci chodzi.