Kurs gry na gitarze PDF [POBIERZ TERAZ]

Przewroty akordów

Na wstępie od razu pragnę Cię uspokoić, jeżeli WF nie jest Twoim ulubionym przedmiotem. Nie będzie konieczne wykonywanie żadnych fikołków, tym bardziej jeżeli właśnie trzymasz gitarę.

O przewrocie akordu mówimy w sytuacji, kiedy jego najniższy dźwięk jest inny niż dźwięk podstawowy (pryma).

Weźmy na przykład akord C-dur:

W podstawowej swojej formie, składa się on z dźwięków: c - e - g.



Jeżeli dźwięk c przeskoczy na koniec (do kolejnej oktawy), a najniższym dźwiękiem akordu będzie dźwięk e, to będziemy mieli do czynienia z przewrotem pierwszego stopnia: e - g - c. Ten "pierwszy stopień" oznacza, że najniższym dźwiękiem akordu jest jego tercja.

Jeżeli teraz dźwięk e przeskoczy na koniec, powstanie nam przewrót drugiego stopnia: g - c - e. W tym przypadku "drugi stopień" odnosi się do tego, że najniższym dźwiękiem jest kwinta.

W przypadku trójdźwięków już nie możemy dalej sobie poskakać, ale jeżeli mielibyśmy do czynienia z akordami o większej liczbie dźwięków, można by w nich wyróżniać kolejne przewroty coraz wyższego stopnia (czasem też używa się określenia "pierwszy przewrót", "drugi przewrót" i tak dalej).

Przewroty akordów na gitarze

Zobaczmy teraz, jak wygląda sytuacja gry akordów gitarowych.

W przypadku chwytu C-Dur, podstawowa jego postać wygląda poprawnie tak:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|---|---|   C
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-3-|---|
x|---|---|---|---|

Czyli jak widzisz na powyższym diagramie, najniższym dźwiękiem w tym akordzie jest dźwięk podstawowy, czyli C. Najgrubsza struna E jest w tym przypadku pomijana.

Gdybyśmy nie pominęli podczas gry najgrubszej struny E (w końcu dźwięk E pasuje do akordu C-Dur), otrzymalibyśmy właśnie przewrót pierwszego stopnia. Najniższym dźwiękiem byłby w tym przypadku dźwięk E. Czasem używa się takiego określenia, że "E jest w basie", a oznaczenie akordu w takim przypadku wygląda: C/E.

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|---|---|   C/E
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-3-|---|
o|---|---|---|---|

Jeżeli zmienisz trochę ułożenie palców podczas gry akordu C-dur, możesz otrzymać przewrót drugiego stopnia. Najniższym dźwiękiem będzie w tym przypadku dźwięk G:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|---|---|   C/G
o|---|-2-|---|---|
o|---|---|-4-|---|
o|---|---|-3-|---|

Podobne manewry możemy przeprowadzić na przykład dla akordu d-moll. Składa się on z dźwięków d - f - a, a w wersji podstawowej należy go grać z pominięciem dwóch najgrubszych strun:

   1   2   3   4
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|-3-|---|
o|---|-2-|---|---|   d
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|

Jeżeli podczas gry nie pominiemy struny A, dostaniemy przewrót drugiego stopnia - d/A:

   1   2   3   4
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|-3-|---|
o|---|-2-|---|---|   d/A
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
x|---|---|---|---|

Jeżeli natomiast wysilimy się i najgrubszą strunę przyciśniemy kciukiem, dostaniemy przewrót pierwszego stopnia - d/F:

   1   2   3   4
o|-1-|---|---|---|
o|---|---|-3-|---|
o|---|-2-|---|---|   d/F
o|---|---|---|---|
o|---|---|---|---|
o|-T-|---|---|---|

Jeżeli natomiast zagramy byle jak, i podczas gry akordu d-moll przejedziemy przez wszystkie struny, to nie będzie to już czysty akord d-moll, dodamy wówczas do niego dźwięk E.

Z oznaczeniem Cośtam/Cośtam spotkasz się ogólnie wszędzie tam, gdzie ktoś będzie chciał zasygnalizować, jaki dźwięk masz zagrać "w basie".

Na przykład możemy sobie wyobrazić coś takiego, jak C/F, choć nie jest to już przewrót akordu C-Dur:

   1   2   3   4
o|---|---|---|---|
o|-o-|---|---|---|
o|---|---|---|---|   C/F
o|---|-o-|---|---|
o|---|---|-o-|---|
o|-o-|---|---|---|

Jeżeli więc kiedykolwiek spotkasz się gdzieś z takim właśnie oznaczeniem akordu, to będziesz od teraz wiedzieć co z tym zrobić, możesz więc wykonać z radości jeden przewrót w przód (tylko bez gitary).