Kurs gry na gitarze PDF [POBIERZ TERAZ]
Upiększanie akordów
Podczas gry akompaniamentu możesz uzyskać bardzo ciekawe efekty, jeżeli do granych akordów dodasz dodatkowe dźwięki.
Pytanie tylko - jakimi dźwiękami upiększać akordy?
W zasadzie mogą to być dowolne dźwięki, które Ci pasuję i brzmią dobrze z akordem. Na początek jednak proponuję ograniczyć się do dźwięków, które dają szczególnie fajne efekty przy akordach podstawowych, czyli dźwięków pentatoniki G-dur/e-moll (jak pamiętasz, są to gamy. pokrewne, więc i pentatoniki będą składały się z takich samych dźwięków).
Pentatonika ta składa się z dźwięków G A H D E, w pierwszej pozycji na gryfie wygląda następująco:
o|---|---|-o-|---|
o|---|---|-o-|---|
o|---|-o-|---|---|
o|---|-o-|---|---|
o|---|-o-|---|---|
o|---|---|-o-|---|
Jak więc łatwo zauważyć, w jej skład wchodzą wszystkie puste struny, a pozostałe dźwięki są na drugim lub trzecim progu. Dodawanie do akordów podstawowych dźwięków z tej pentatoniki będzie więc sprowadzało się do oderwania palca od gryfu, przestawienia palca strunę niżej lub wyżej, lub też dociśnięcia dodatkowego dźwięku wolnym palcem.
Przykłady
Grając akord C-dur, możesz na przykład oderwać palec wskazujący od pierwszego progu struny H, jak również dostawić mały palec na jej trzecim progu. Robienie przewrotu poprzez dodanie dźwięków ze struny E6 również można traktować jako upiększanie, choć różnica w brzmieniu nie będzie aż tak wyraźna, jak w przypadku dodawania wyższych dźwięków.
H |----1----0----1----3----1----1----|
G |----0----0----0----0----0----0----|
D |----2----2----2----2----2----2----|
A |----3----3----3----3----3----3----|
E |-----------------------------3----|
Pokombinować możesz też z palcem środkowym, odrywając go od drugiego progu struny D, jak również przenosząc na strunę G.
H |----1----1----1----1----1----1----1----1----|
G |----0----0----0----0----2----0----2----0----|
D |----2----0----2----0----0----0----0----0----|
A |----3----3----3----3----3----3----3----3----|
E |--------------------------------------------|
Bardzo często upiększanym akordem jest D-dur. Możesz oderwać palec środkowy od struny e1 lub dostawić mały palec na jej trzecim progu.
H |----3----3----3----3----3----|
G |----2----2----2----2----2----|
D |----0----0----0----0----0----|
A |-----------------------------|
E |-----------------------------|
Dobrym pomysłem na upiększenie utworu może być wplatanie pomiędzy akordy podstawowe ich septymowych odpowiedników.
Na przykład dla a-moll:
H |----1----1----1----1----|
G |----2----2----0----2----|
D |----2----2----2----2----|
A |----0----0----0----0----|
E |------------------------|
A-Dur:
H |----2----2----2----2----|
G |----2----2----0----2----|
D |----2----2----2----2----|
A |----0----0----0----0----|
E |------------------------|
e-moll:
H |----0----0----0----0----|
G |----0----0----0----0----|
D |----2----2----0----2----|
A |----2----2----2----2----|
E |----0----0----0----0----|
Zechęcam Cię do eksperymentów. Możesz na przykład wybrać sobie jakieś trzy lub cztery akordy (pomocna może okazać się triada harmoniczna), a następnie ułożyć własny akompaniament, zawierający fajnie brzmiące upiększenia.
Utworem, który zawiera szczególnie dużo łatwych do zagrania upiększeń, są Naiwne pytania Dżemu: